Higiena jamy ustnej u dzieci – dbaj o zęby dziecka od urodzenia

Zepsute zęby u dzieci

Czy wiesz, że zepsute zęby mogą mieć już dzieci w wieku niemowlęcym, tuż po pojawieniu się zębów mlecznych? W grupie trzylatków ponad połowa ma próchnicę, siedmiolatki cierpią na nią prawie w 90%.

Na samym początku odpowiedzialność za mycie zębów spoczywa na rodzicach i tak naprawdę aż do około 7 roku życia powinni oni aktywnie towarzyszyć w tej czynności. Chodzi o wyrobienie prawidłowych nawyków oraz kontrolę nad tym, czy na zębach i pomiędzy nimi nie pozostały resztki jedzenia.

Próchnica u dzieci. Przyczyny i ochrona zębów dziecka.

Choroba próchnicowa jest bakteryjną chorobą zakaźną, w wyniku której zęby ulegają demineralizacji i uszkodzeniu, w rezultacie czego pojawiają się w nich ubytki.

Głównymi przyczynami próchnicy są: brak higieny jamy ustnej (zaniedbywanie mycia zębów), częste spożywanie słodyczy, picie słodkich napojów i zasypianie z butelką mleka lub innego napoju zawierającego cukier. Ale to nie wszystko!

Dorośli zwykle bagatelizują fakt, że próchnica jest chorobą zakaźną. Zapominają, że wkładając do własnych ust sztućce czy smoczek przed podaniem ich dziecku, narażają je na zakażenie swoimi bakteriami

Higiena jamy ustnej niemowlaka

Kiedy zacząć myć pierwsze ząbki? W zasadzie już o dziąsła dziecka warto zadbać, nawet jeszcze przed pojawieniem się pierwszych zębów. Wystarczy przemywanie ich gazikiem nasączonym ciepłą wodą.

Kiedy rodzice zauważą pierwsze zęby mleczne, powinni stopniowo zmniejszać częstotliwość karmienia dziecka w nocy. Dobrze, aby przed ukończeniem szóstego miesiąca życia dziecko nie piło soków i płynów zawierających cukier.

Warto zacząć szczotkowanie, jak tylko zacznie się wyrzynać pierwszy ząb. Ważne, aby myć go delikatnie, specjalną szczoteczką.

Pasta do zębów – czy więcej znaczy lepiej?

Dziecko potrzebuje bardzo niewielkiej ilości pasty do zębów. Wystarczy, że na szczoteczkę nałożymy pastę wielkości ziarenka ryżu. Warto stosować pasty dla dzieci z fluorem- jego ilość jest dostosowana do wieku malucha.

Jak wybrać szczoteczkę do zębów

Dla niemowląt najlepiej wybrać specjalną szczoteczkę z wygodną małą główką i bardzo miękkim włosiem. Z myślą o małych dzieciach powstały szczoteczki z zaokrągloną główką i szeroką rękojeścią, aby łatwo ją było utrzymać. Maluchy uwielbiają się nimi bawić i dlatego to rodzice powinni dokończyć zabieg czyszczenia ząbków.

Szczoteczki powinny być dopasowane do wieku dziecka- z czasem część pracująca szczotki będzie trochę większa, a włosie- nadal miękkie.

Czasem problem z czyszczeniem pojawia się wraz z wyrzynaniem zębów stałych- różnica w wielkości zębów mlecznych i stałych powoduje, że trudno je dokładnie umyć. Zaś pierwsze zęby trzonowe wyrastają za trzonowcami mlecznymi- i długo mogą zostać niezauważone przez opiekunów.

Pamiętajmy, aby szczotkę wymieniać co ok. 3 miesiące.

Konsekwencje niedbania o zęby

Zepsute, chore zęby to nie tylko narażanie zdrowia dziecka na szwank, ale też niepotrzebne zwiększanie lęku przed wizytą u dentysty. Nie czekajmy, aż zacznie boleć ząb. Na pierwszą wizytę warto wybrać się tuż po pojawieniu się pierwszego zęba mlecznego. Chodzi o oswojenie się z gabinetem stomatologicznym i wzbudzenie zaufania, a nie lęku.

Zapraszamy na wizytę adaptacyjną

Rodzicom rekomendujemy zabranie dziecka na wizytę adaptacyjną, w której trakcie może oswoić się z fotelem dentystycznym, obejrzeć narzędzia i zadać pytania lekarzowi. Oprócz prawidłowego mycia zębów wyrabiajmy dobre skojarzenia i nawyk kontroli stanu uzębienia.

Skontaktuj się z nami, aby umówić wizytę adaptacyjną. Do zobaczenia w gabinecie!

Godziny przyjęć

dni robocze