Dbaj o zęby jak dentysta: Mycie zębów krok po kroku

Większość dorosłych Polaków boi się dentysty i stara się go odwiedzać najrzadziej jak to możliwe. Jakie mogą być efekty takiego podejścia do własnego zdrowia? Czy chodzi tu wyłącznie o względy estetyczne lub świeży oddech?

Okazuje się, że temat jest bardziej złożony. Kondycja naszych zębów wpływa na cały organizm. Unikanie wizyty w gabinecie stomatologicznym to prosta droga do chorób powodowanych przez zły stan uzębienia.

Kiedy zapytamy dentystę jak temu zapobiec – usłyszymy coś, co pewnie dobrze znamy ze słyszenia. Najważniejsza jest profilaktyka i higiena jamy ustnej! W tym krótkim poradniku postaramy się odpowiedź na kluczowe pytania: jak myć zęby i kiedy to robić.

 

Jak dbać o zęby

Po pierwsze: Używaj odpowiedniej szczoteczki

Cechą, na którą najczęściej zwracamy uwagę, jest twardość włosia. Zwykle spotykamy trzy wersje: soft (miękkie), medium (średnio miękkie) i hard (twarde). W większości przypadków najlepiej sprawdzi się szczoteczka medium. Jeśli Twoje dziąsła są bardzo wrażliwe lub kupujesz szczoteczkę dla dziecka – wybierz wersję soft. Włosie twarde, choć wyjątkowo skuteczne w czyszczeniu zębów, może powodować podrażnienia. Osoby ceniące skuteczność i szybkość powinny rozważyć zakup szczoteczki elektrycznej lub sonicznej.

 

Po drugie: Myj zęby po każdym posiłku

Ogólna zasada mówi, że najlepiej myć zęby po każdym posiłku. Jeśli to nie jest realne, absolutnym minimum będzie robienie tego rano i wieczorem. Dokładne mycie zębów po kolacji jest szczególnie ważne. W nocy zmniejsza się ilość wydzielanej śliny, a to sprzyja rozwojowi ubytków próchnicowych na niedoczyszczonych powierzchniach zębów. Warto też przepłukać usta specjalistycznym płynem. Jeśli masz więcej czasu, pamiętaj o szczotkowaniu języka. 

Jeśli chodzi o płukanie jamy ustnej – ta prosta czynność jest pomocna w sytuacjach, kiedy nie mamy warunków do umycia zębów po posiłku. Poprzez wypłukanie resztek jedzenia spowalniamy rozwój próchnicy. 

Warto pamiętać, że fluor w pastach działa przeciwpróchnicowo – a preparaty z jego zawartością powinny być stosowane tak długo, aż zostanie chociaż jeden ząb w jamie ustnej. Nie odkryto jeszcze równie skutecznej substancji, działającej w tak niskim stężeniu.

 

Po trzecie: Pamiętaj o technice szczotkowania

Ważny jest czas i technika szczotkowania. Przyjmuje się, że mycie zębów powinno trwać minimum 3 minuty. Pamiętajmy, że każdy ząb należy oczyścić ze wszystkich stron. Jeśli wyczuwamy pod szczoteczką pewne chropowatości lub miękkie złogi, to znaczy, że nieprawidłowo myjemy zęby. Warto poprosić higienistkę, aby pokazała jak robić to prawidłowo. Taka osoba, po profesjonalnym oczyszczeniu zębów, pokaże nam, co powinniśmy zmienić lub poprawić i doradzi najlepszą dla nas metodę szczotkowania.

 

Po czwarte: Nitkuj zęby przed pójściem spać

Są takie miejsca, gdzie zwykła szczoteczka nie dotrze i trzeba użyć nitki. Warto poświęcić na to chwilę przed wieczornym myciem zębów.

 

Po piąte: Ogranicz słodycze i węglowodany

Słodycze sprzyjają niestety rozwojowi próchnicy. Jeżeli po zjedzeniu słodkiej przekąski nie myjemy zębów – wówczas powstające z rozkładu cukrów kwasy oddziałują na szkliwo i uszkadzają je.

 

Po szóste: Ogranicz kawę, herbatę i czerwone wino

Niestety nie mamy też dobrych wieści dla amatorów kawy, herbaty i czerwonego wina. Napoje te mogą powodować przebarwienia, więc jeśli marzysz o idealnie białych zębach i pięknym uśmiechu – warto ograniczyć ich spożycie.

 

Po siódme: Zwalczaj bruksizm

Bruksizm to inaczej niekontrolowane zgrzytanie zębami, szczególnie w nocy. Oprócz tego, że bywa irytujący dla naszego towarzysza lub towarzyszki snu, może też wywoływać migreny i bóle mięśni żwaczowych czy karku. Porozmawiaj z lekarzem, aby ustalić, czy w Twoim przypadku winą za bruksizm należy obarczyć stres, wady zgryzu czy może źle wykonane wypełnienia. Dowiedz się, jak sobie z nim poradzić.

 

Po ósme: Regularnie odwiedzaj dentystę (przegląd, czyszczenie, skaling)

Nic nie zastąpi regularnego mycia zębów. Tej czynności nie da się wykonać na zapas, a kluczem jest tu systematyczność. Doskonałym uzupełnieniem codziennego dbania o zęby są zabiegi higieniczne w gabinecie dentystycznym. Warto regularnie wykonywać skaling, piaskowanie i fluoryzację zębów.

 

Uśmiechniętego dnia!

Pamiętajmy, że zadbane zęby to nie tylko zdrowie, ale też świeży oddech, piękny uśmiech, a w efekcie większa pewność siebie. Dla każdego może to oznaczać coś innego – awans, nową pracę, radość w oczach bliskiej osoby. Warto dbać o zęby.

Godziny przyjęć

dni robocze
od 9:00 do 19:00.